Digitální budoucnost v silničním stavitelství

Digitální budoucnost v silničním stavitelství

Pro projekt Qualitätsstraßenbau 4.0 jsou nutné nejen stroje, které spolu navzájem digitálně komunikují, ale také lidé, kteří tyto technologie dokážou obsluhovat. Operátor stroje informuje o svých zkušenostech s hi-tech válcem Ammann, který se používal v rámci projektu „Qualitätsstraßenbau Baden-Württemberg 4.0“ v čechách známý jako Digitální budoucnost v silničním stavitelství.

 Volker Schneck je strojníkem válce u firmy Strabag AG. A to již 34 let. Když se vyučil svému povolání, hutnily silniční válce ještě s jednoduššími technickými pomocnými systémy. Oscilace, automatická kontrola hutnění, řízení strojů – to vše bylo počátkem 80. let minulého století ještě hudbou budoucnosti.

Válec ARP 95

Dnes řídí Schneck vysoce technizované válce, jako je ARP 95 od společnosti Ammann, které jsou vybavené moderním systémem Ammann Compaction Expert (ACEpro). Tato technologie zahrnuje automatický měřicí, kontrolní a dokumentační systém. S podporou GPS mapování je možné přijímat také údaje o již zhutněných místech. Hodnoty nosnosti materiálu, počet přejezdů a frekvence či amplitudy se zobrazují strojníkovi na displeji přímo v kabině. ACEpro přitom amplitudu a frekvenci nejen měří a analyzuje, ale také ji automaticky přizpůsobuje.

Schneck se kdysi naučil obejít se i bez těchto systémů. Nepřál by si ale tuto dobu vrátit zpět, protože „práce s technikou je zábavná“, jak s nadšením sděluje. „Je zde zapotřebí jemnost v prstech, je nutné správně číst ukazatele, kombinovat navzájem informace a pak přijímat správná rozhodnutí.“ Přechod na ARP 95 se systémem ACEpro zvládl velice lehce a bez speciálního zaškolení. „Stroj, ovladače a ukazatele se velice intuitivně obsluhují a vše je velmi přehledně uspořádané.“

Měřič zhutnění ACEpro

Je členem týmu Strabag-Crew, který dokončuje poslední úsek stavby pilotního projektu „Qualitätsstraßenbau Baden-Württemberg 4.0“. Dnes se pokládá první nosná/podkladní vrstva, zítra bude následovat spojovací vrstva a pozítří obrusnou vrstvu. Takříkajíc jako poslední článek řetězu řídí Schneck nejpřednější ze čtyř válců Ammann. Ty provádějí za finišerem nezbytné zhutnění, a zdokonalují tedy to, co bylo předem v regulovaných podmínkách postaveno.

Stroj vážící 9,5 tuny řídí s lehkou rukou. Jednou dopředu, jednou dozadu, jednou diagonálně. Ze svého sedačky v kabině musí mít pod kontrolou více věcí najednou: zhutňovanou plochu před sebou a za sebou, ale vedle také tři další válce Ammann, které se rovněž pohybují. Kromě toho také kontrolu hutnění ACEpro, která mu podává informace o tom, jestli dosahuje předem stanoveného požadovaného hutnícího výkonu, a řízení stroje technologií Topcon, která mu ukazuje, jak vysoká je teplota asfaltu, zda má jet rychleji nebo pomaleji a kam, aby se pohyboval v taktu se všemi ostatními stroji na pracovišti.

Topcon Cloud

„Správný takt je na tomto staveništi rozhodující,“ uvědomuje si Willi Reutter, Area Sales manažer těžkých hutnících strojů u společnosti Ammann. Protože průběhy prací jsou synchronizovány systémem Cloud od firmy Topcon. Všechny procesy jsou navzájem propojené: od nakládání asfaltu v nedalekém obalovně asfaltových směsí, přes dovezení nákladními vozidly a finišery až po plošné zhutnění s použitím válců Ammann. Cílem projektu „Qualitätsstraßenbau Baden-Württemberg 4.0“ je zajistit položení a zhutnění asfaltu v dostatečně horkém stavu a pokud možno při stejnoměrné teplotě, aby se nakonec dosáhlo nejvyšší kvality a delší životnosti silnic. „Za tři roky projektu se všichni zúčastnění od sebe navzájem mnohému naučili,“ říká Reutter. „Byly optimalizovány procesy a ještě jemněji vzájemně sladěny technologie. Tím je nyní položen základní kámen pro Baustelle 4.0 a je možné vyrazit na další staveniště.“

Schneck a jeho kolegové jsou na Qualitätsstraßenbau 4.0 dobře připraveni. Díky průběžnému měření systému ví obsluha stroje vždy naprosto přesně, kdy je kde dosažen požadovaný stupeň zhutnění. „Jde to mnohem rychleji než dřív a je to také bezpečnější. Protože jsou údaje ukazatelů jednoznačné, může se na ně člověk velice dobře spolehnout. Nemůže tedy již vůbec dojít k přehutnění,“ vysvětluje. „Hodnoty zhutnění stroje jsou prvotřídní,“ těší Schnecka. „A s touto technologií jsme také oproti dřívějšku rychleji hotovi.“ Navíc jak dokazují výsledky předcházejícího projektu SmartSite, financovaného spolkovým ministerstvem hospodářství, prodlužuje se také životnost. Projekt „Qualitätsstraßenbau Baden-Württemberg 4.0“ byl zadán ministerstvem dopravy Bádenska-Württemberska jako následná zakázka projektu SmartSite.

Schneck je hrdý na to, že může být součástí tohoto pilotního projektu, a těší se na inteligentní budoucnost, díky níž se jeho povolání stane současně náročnějším a jednodušším.

Fotogalerie: Digitální budoucnost v silničním stavitelství

zdroj: Amman-Group, článek: Digitální budoucnost v silničním stavitelství

Související články

O vibračních válcích, Novinky

14.11.2018