SERVIS STROJŮ: 777 171 015  |  PŮJČOVNA: 777 765 599  |  NÁHRADNÍ DÍLY: 777 765 585  |  PRODEJ: 777 765 588
UNC 060 smykový nakladač

UNC 060 smykový nakladač

UNC 060 smykový nakladač, který předurčil dnešní podobu smykem řízených nakladačů Locust.

Z historie smykových nakladačů

UNC 060 = Univerzální Nakladač Čelní 060

UNC 060

UNC 060

Koncepce smykem řízených strojů Locust vychází z velmi oblíbené řady čelních univerzálních nakladačů, která se od roku 1981 vyráběla ve Slovenské Krupině pod označením UNC 060 a dále pak UNC 750, dodnes známých rovněž jako Bobek či Bobík.

Vysvětlení pojmů:
UNC = univerzální nakladač čelní
060 = nominální nosnost nakladače (0,6 t)

Předpokládaným využitím nakladače UNC 060, který se začal prodávat v roce 1981, byly práce menšího rozsahu ve stavebnictví, zemědělství a dalších odvětvích. Díky své manévrovatelnosti a malým rozměrům mohl pracovat jak na venkovních plochách staveniště, tak i uvnitř budov. Jako s doplňkovým strojem se s ním počítalo i ve skladovém hospodářství. Už od začátku výroby se kalkulovalo se širokým rozsahem příslušenství, aby bylo umožněno hloubení rýh a kanálů, nakládání a hrnutí rozpojených zemin a sypkých materiálů nebo přeprava kusových materiálů.

Vývoj v ovládání smykových nakladačů

se vyráběl v době, kdy ani nejlepší smykem řízené nakladače světových značek neznaly joysticky. Avšak ani UNC 060 smykový nakladač je zpočátku neměl. První stroje byly osazeny mechanickým ovládáním, tolik oblíbené joysticky od východoněmecké Orsty přišly později. Další výraznou odchylkou UNC 060 bylo použití stranových převodovek s ozubenými koly. Proč se tomu tak stalo? V bývalých zemích RVHP nikdo nevyráběl pomaluběžné hydromotory, a proto nebylo možno použít velmi rozšířené řešení přenosu krouticího momentu od hydromotoru na kola pomocí řetězů. Konstruktéři si museli poradit s rychloběžným hydromotorem, který nezbylo než zpřevodovat pomocí ozubených kol.

Ani známý tříválcový motor Zetor nebyl v UNC 060 osazen od prvopočátku. Mechanickým srdcem prvních nakladačů, které vyjížděly z bran výrobního závodu ZTS Detva v Krupině na samém počátku osmdesátých let, byl čtyřválec Slavia 4S90A z ČKD Napajedla o výkonu 29 kW při 3000 ot/min. s „možností přetížení o 10 % na jednu hodinu během šestihodinového provozu“. Cena prvních nakladačů byla stanovena na 135000,- Kč, dnes lze UNC smykový nakladač z 80. let prodat téměř i za dvojnásobek, pokud je v dobrém stavu.

Nakladač UNC 060

Nakladač UNC 060

Smykový nakladač UNC 060

v podobě, kterou zná většina z nás, bylo vybaveno tříválcem Zetor. Za ním se nacházela rozvodovka pohonu čerpadel. Olej do okruhu pojezdu dodávala dvě axiální pístová čerpadla SPV 20, kdežto pracovní hydrauliku obstarávalo zubové čerpadlo A72XTM/082XTM. Výložník nakladače byl v zadní části osazen hydraulickými válci pro vyrovnávání lopaty. Ty byly hydraulicky propojeny s válci vyklápění lopaty. Při zvedání výložníku se pístní tyče vyrovnávacích válců mechanicky zasouvaly do válců a vytlačovaly tak olej do válců otevírání lopaty (při spouštění výložníku opačně), čímž docházelo k vyrovnávání dna lopaty během zvedání a spouštění výložníku. Užitečná vlastnost hlavně pro práci s paletizačními vidlemi. Pro snadnou výměnu přídavných zařízení byl nakladač vybaven rychloupínacím zařízením vlastní konstrukce.

Ovládání pojezdu i pracovního zařízení bylo hydraulické. V kabině se nacházely joysticky, které dávaly pokyny řídícím ventilům Orsta, umístěným pod každým z joysticků. Pravou rukou se ovládal pohyb výložníku a pojezd pravých kol, levou rukou vyklápění lopaty a pojezd kol na levé straně. Otáčky motoru se ovládaly plynovým pedálem umístěným na podlaze. Servisní přístup značně ulehčovala velká prosklená kabina s možností snadného odklopení směrem vpřed.

Soudruhům se po čase zdál nakladač UNC 060 příliš drahý, a proto byl přijat „podnikový úkol“ – v roce 1989 se začalo s vývojem jednodušší, a tím i levnější varianty s označením UNC 061. Prototyp sice vznikl ještě v Krupině, ale sériová výroba se v roce 1991 rozběhla v Detvě, kde doposud neměli žádné zkušenosti s výrobou smykem řízených nakladačů. Možná i z tohoto důvodu byl nakonec nakladač UNC 061 paradoxně dražší, než 060. Oproti UNC 060 sázelo UNC 061 na mechanické vyrovnávání lopaty pomocí táhel a na mechanické ovládání místo joysticků.

V letech 1990 až 1992 se upravený nakladač UNC 060 nabízel v Německu jako Hanomag KL 75. Během roku 1992 ale již přichází UNC 750, které nesmrtelný UNC smykový nakladač po 11 letech vystřídalo.

Locust 750

Locust 750

Locust 750

Začátkem roku 1993 nastoupila výroba nakladače s označením Locust 750 s revolučním řešením kolmé pozice lopaty při zdvihání ramene, což umožňovala dvojce táhel na rameni nakladače.

V roce 2000 vystřídala do té doby populární Locust 750 nová řada smykových nakladačů s označením Locust 752, která se stala díky svým jízdním vlastnostem a komfortem obsluhy rychle oblíbenou.

Locust 753, 903 a 1203

V současné době vyráběný smykový nakladač, který má podobné paramerty jako UNC 060 je Locust 753. Dále se vyrábí modely Losust 903 a Locust 1203

- vznětový motor YANMAR diesel
- výkon motor: 36,5 kW
- provozní hmotnost: 3.180 kg
- nominální nosnost: 750 kg
- rychlost: 14 km/h

- motor YANMAR diesel (52,1 kW)
- max. rychlost 14 km/h)
- provozní hmotnost: 3.500 kg
- nominální nosnost: 960 kg

- motor Perkins 854F-E34T
- provozní hmotnost: 4.300 kg
- nominální nostnost: 1.200 kg
- max.rychlost: 12 km/h

Speciál: Locust Tunnel

Speciál nakladače s označením Locust Tunnel se díky jeho vysoké manévrovatelnosti a možnosti otočit se tzv. na místě, využívá také při ražbě tunelů.

zdroj: Way Industries - článek: UNC 060 smykový nakladač

 

Aktuálně vyráběné nakladače Locust


Další články z kategorie

 

O nakladačích, Novinky , , ,

15.3.2005