Po stopách první AP240 v ČR

První pneumatikový válec v ČR

Tento článek pojednává o předání pneumatikového válce firmě Tannaco – vydejme se po stopách první AP240 v ČR.

Po stopách první AP240 v ČR

p. Ditrich, obsluha VP2400 Stavostroj

STAVOSTROJ VP 2400 = AMMANN AP 240

Vyhodnocování přímých informačních vstupů od koncových uživatelů strojů patří nedílně a nezastupitelně k agendě produktových manažerů společnosti Ammann. Vždyť nejen kvalitní stroje, ale především jeho kvalitní obsluha zaručí kvalitně odvedenou práci. Proto jsou pro nás názory a zkušenosti obsluhy strojů zásadním faktorem pro vyhodnocení celkového ergonomického zpracování našich výrobků.

Pro zhodnocení zkušeností a poznatků z provozu stroje Ammann AP 240 jsme navštívili pana Ditricha, strojníka pneumatikového válce společnosti Tannaco s.r.o. Zajímala nás jeho spokojenost s ovládáním a údržbou stroje, ale i získané zkušenosti s hutněním různých materiálů.

Pneumatikový válec pro firmu Tannaco

je prvním strojem VP 2400 z produkce Stavostroj, a.s. (dnes již vyráběný pod označením Ammann AP 240), které uvedl na tuzemský trh český prodejce společnost KOHÚT A SPOL. spol. s r. o. ze Smilovic v roce 2005.

Po stopách první AP240 v ČR

Na snímku zleva pánové Mlynář a Škarvada (Tannaco, s.r.o.) paní Vaněčková a pan Kohút (Kohút a spol. s r.o.)

ČR nepatří mezi země, kde by se tyto stroje intenzivně používaly, jako je tomu ve světě, zejména Francii, Německu, Austrálii atd. I když Ammann v Novém Městě nad Metují vyrobí těchto strojů na 600 ročně, přímé informace od koncových uživatelů vyžadují daleké cestování. To ale nebyl dnešní případ.

Po stopách první AP240 v ČR

V katastru obce Opatovice nad Labem, nás toho rána, přivítala sluncem zalitá stavba, která svou technickou náročností a invencí patří mezi unikáty ve středoevropském regionu. Vždyť mimoúrovňové křížení dvou rychlostních silnic (R35 a I/37) v třípatrové konstrukci s kruhovým distribučním rondelem v středním patře, které ještě mimo jiné překonává Opatovický kanál, dvě silnice druhé třídy a železniční vlečku, je opravdu málokde viděný unikát.

Na připravované nájezdy k MUK (mimoúrovňové křížení) se do podložních vrstev používá popílek. K jeho zhutnění o dostatečné rovinatosti lze použít pouze právě pneumatikový statický válec. Běžně používané vibrační stroje s ocelovými běhouny neumožní docílit požadovaných mechanicko-fyzikálních vlastností tohoto specifického materiálu (rozrušení svrchních vrstev apod.). Ideálním strojem pro hutnění tohoto specifického materiálu je právě pneumatikový válec Ammann, který umožní dosáhnout zataženého povrchu s vysokou vodovzdorností.

Na hutnění pneumatikovým válcem je klíčová dovednost určit a správně nastavit vnitřní tlak v pneumatikách. Ten se u strojů Ammann AP 240 může z přístrojové desky regulovat v rozmezí od 200 do 800 kPa. Pan Ditrich k tomuto říká: „Trvá nějaký čas, než se získá zkušenost pro rychlou volbu nastavení pneu dle používaných materiálů.“

A jaké technologie hutnění si už měl tento velmi zkušený valcíř možnost vyzkoušet? Jednalo se o pokládání míchaného zpevněného kameniva na dálnici za finišerem, stabilizace, zeminy a již zmiňovaný popílek. Spokojenost se strojem pramení ze souhry prověřeného výrobku Stavostroj (Ammann), kvalitního zázemí servisu ve Smilovicích společnosti KOHÚT A SPOL. spol. s r.o. a nebývalé péče o stroj ze strany obsluhy.

zdroj: Stavební technika (Po stopách první AP240 v ČR)
O vibračních válcích, Novinky , , ,

25.9.2005