Asfaltové válce Ammann

Asfaltové válce Ammann a práce s nimi

Opis článku: Asfaltové válce Ammann a práce s nimi z časopisu Stavební technika.

Po Novém roce se tak na všechna původní obchodní teritoria značky STA budou dodávat stroje pod značkou Ammann. Bude tak ukončeno přechodné období tzv. doublebrandingu, tedy souběžný prodej Ammann na nových a STA na původních trzích.

S novou značkou přichází také nové typové značení strojů

Nové typové označení se týká všech strojů z Nového Města nad Metují. Nosnými produktovými řadami Ammannu zůstávají zeminářské a asfaltové válce. Značení zeminářských válců se změnilo z původního „stavostrojského“ VV na ASC s číslicí udávající hmotnostní zařazení stroje (př. ASC 150 – 15-ti tunový zeminový válec).

Druhou nosnou produktovou řadou jsou asfaltové válce Ammann. O těchto strojích bychom rádi uvedli podrobnější informace. Těžké asfaltové válce Ammann se vyrábí od letošního roku ve dvou koncepčních provedeních.

Prvním z nich jsou tzv. páteřové válce. Páteřová koncepce se vyznačuje nosným rámem, na kterém se nalézá motorový prostor a kabina. V přední a zadní části rámu se nalézají běhouny, které jsou spojeny s rámem pomocí kloubů pohyblivých ve dvou osách (otáčení a oscilace).

U druhé kategorie, kloubových válců, naopak jeden centrální kloub dělí stroj na přední a zadní rám. Konstrukčního uspořádání kloubových válců Ammann se vyznačuje kabinou na předním rámu a motorem na rámu zadním.

Použití obou druhů je podobné. Závisí na zvyklostech v dané zemi či firmě. Páteřové válce vynikají výbornou manévrovatelností, danou možností natáčet oba běhouny. Používají dělené běhouny, které chrání hutněný povrch před zvýšeným smykovým namáháním při natáčení stroje. Další výhodou páteřové konstrukce je možnost odsazení zadního běhounu a zvýšení hutnící šířky. Univerzálnost kloubových válců Ammann naopak spočívá v širším spektru povrchů, na kterých lze tyto stroje úspěšně použít. Jedná se o podkladní a obrusné asfaltové vrstvy, či dokonce štěrkové vrstvy a stabilizace. To vše díky větší maximální amplitudě vibrace.

GEOSAN dopravní stavby a.s.

Mezi příznivce páteřové koncepce patří zejména firmy provádějící široký rozsah hutnících prací od komunikací, křižovatek až po parkoviště a technické plochy. Podobné spektrum prací nabízí stavební firma GEOSAN dopravní stavby a.s., se sídlem v Kolíně. V současné době se tato firma podílí na rekonstrukci a budování nové infrastruktury podniku Škoda Plzeň. Na podzim loňského roku jsme navštívili místo uvedené stavby a setkali se zde se strojníkem firmy GEOSAN panem Dušanem Hubertem. Pan Hubert pracuje se živičným válcem VH 1150 A, který sám preferoval, když se firma rozhodovala o investici.

Zeptali jsme se ho, proč tento stroj preferoval a jaké má dosavadní zkušenosti s živičným válcem VH 1150 A.

Říká: „Měl jsem zkušenosti jak s předchozím typem VH 1000 i lehčím strojem VH 850. Oba stroje mi vyhovovali zejména způsobem ovládání“. Páteřové válce STA, dnes Ammann se totiž vyznačují vysoce ergonomickým řízením pomocí volantu umístěného na levé područce sedačky.

Na pravé područce sedadla se nalézá páka pojezdu, na které jsou spínače vibrace a ovládání krabího chodu. Řízení stroje je realizováno elektronickým volantem s vysokou přesností, který je umístěn na levé područce. Řidič tak má, při posunu sedačky napříč celou kabinou, stroj neustále pod kontrolou ve stejné, nejpohodlnější poloze. K řízení stroje postačí pohyb prstů, odtud anglický název systému Finger Tip Steering.

Pan Hubert přidá další důvod v prospěch páteřového stoje VH 1150, dnes AV 115-2. „Když je potřeba otočit stroj na malém prostoru, s kloubovým rámem toho nedocílíte. Když i tak se o to s tímto strojem pokusíte, tak rozhodně ne na teplém asfaltu. Tam se totiž ihned pozná rozdíl v intenzitě zanechané nežádoucí stopy.“

A proč firma GEOSAN dala přednost těžší variantě stroje před lehčími sousedy v řadě VH 850/AV 85 nebo VH 950/AV 95? „Na to je snadná odpověď,“ ihned odvětí pan Hubert. „Potřebovali jsme s jedním strojem zvládat široký rozsah prací na asfaltu.“ Nakonec pan Hubert dodává: „Se strojem VH 1150 nemáme problémy co se týče jeho spolehlivosti. Dále musím říci, že jsme rozhodně spokojeni se servisem, který nám poskytuje firma KOHÚT A SPOL.“ V České Republice je servis těžké hutnící techniky Ammann zajištěn prostřednictvím 3 autorizovaných servisních organizacích pokrývajících dohromady celé území.

Děkujeme za rozhovor a přejeme všem uživatelům válců Ammann úspěšnou sezonu 2006. Zároveň zveme všechny příznivce hutnících strojů z Nového Města nad Metují k návštěvě výstavní expozice stánku Ammann na veletrhu INTERMAT 2006 v Paříži.

Dvojice snímků ukazuje manévrovací schopnosti živičného válce AV 85-2. Obr. 1: rozšíření hutnící šířky až na 2973 mm tzv. krabím chodem. Obr. 2: maximální zatočení oběma běhouny umožní obtočit středové pole o průměru 2780 mm. Ostře zatáčet a netrhat hutněný povrch vyžaduje dělené běhouny, vnitřní polovina se zpomalí, vnější naopak zrychlí.

Autoři: Ing. Jiří Horák, Ing. Radek Remeš
Zdroj: Stavební technika - článek: Asfaltové válce Ammann a práce s nimi

 

Další články – Asfaltové válce Ammann

O vibračních válcích, Novinky

28.2.2006