Opis článku: Asfaltové válce Ammann a práce s nimi z časopisu Stavební technika.
Po Novém roce se tak na všechna původní obchodní teritoria značky STA budou dodávat stroje pod značkou Ammann. Bude tak ukončeno přechodné období tzv. doublebrandingu, tedy souběžný prodej Ammann na nových a STA na původních trzích.
S novou značkou přichází také nové typové značení strojů
Nové typové označení se týká všech strojů z Nového Města nad Metují. Nosnými produktovými řadami Ammannu zůstávají zeminářské a asfaltové válce. Značení zeminářských válců se změnilo z původního „stavostrojského“ VV na ASC s číslicí udávající hmotnostní zařazení stroje (př. ASC 150 – 15-ti tunový zeminový válec).
Druhou nosnou produktovou řadou jsou asfaltové válce Ammann. O těchto strojích bychom rádi uvedli podrobnější informace. Těžké asfaltové válce Ammann se vyrábí od letošního roku ve dvou koncepčních provedeních.
Prvním z nich jsou tzv. páteřové válce. Páteřová koncepce se vyznačuje nosným rámem, na kterém se nalézá motorový prostor a kabina. V přední a zadní části rámu se nalézají běhouny, které jsou spojeny s rámem pomocí kloubů pohyblivých ve dvou osách (otáčení a oscilace).
U druhé kategorie, kloubových válců, naopak jeden centrální kloub dělí stroj na přední a zadní rám. Konstrukčního uspořádání kloubových válců Ammann se vyznačuje kabinou na předním rámu a motorem na rámu zadním.
Použití obou druhů je podobné. Závisí na zvyklostech v dané zemi či firmě. Páteřové válce vynikají výbornou manévrovatelností, danou možností natáčet oba běhouny. Používají dělené běhouny, které chrání hutněný povrch před zvýšeným smykovým namáháním při natáčení stroje. Další výhodou páteřové konstrukce je možnost odsazení zadního běhounu a zvýšení hutnící šířky. Univerzálnost kloubových válců Ammann naopak spočívá v širším spektru povrchů, na kterých lze tyto stroje úspěšně použít. Jedná se o podkladní a obrusné asfaltové vrstvy, či dokonce štěrkové vrstvy a stabilizace. To vše díky větší maximální amplitudě vibrace.
GEOSAN dopravní stavby a.s.
Mezi příznivce páteřové koncepce patří zejména firmy provádějící široký rozsah hutnících prací od komunikací, křižovatek až po parkoviště a technické plochy. Podobné spektrum prací nabízí stavební firma GEOSAN dopravní stavby a.s., se sídlem v Kolíně. V současné době se tato firma podílí na rekonstrukci a budování nové infrastruktury podniku Škoda Plzeň. Na podzim loňského roku jsme navštívili místo uvedené stavby a setkali se zde se strojníkem firmy GEOSAN panem Dušanem Hubertem. Pan Hubert pracuje se živičným válcem VH 1150 A, který sám preferoval, když se firma rozhodovala o investici.
Říká: „Měl jsem zkušenosti jak s předchozím typem VH 1000 i lehčím strojem VH 850. Oba stroje mi vyhovovali zejména způsobem ovládání“. Páteřové válce STA, dnes Ammann se totiž vyznačují vysoce ergonomickým řízením pomocí volantu umístěného na levé područce sedačky.
Pan Hubert přidá další důvod v prospěch páteřového stoje VH 1150, dnes AV 115-2. „Když je potřeba otočit stroj na malém prostoru, s kloubovým rámem toho nedocílíte. Když i tak se o to s tímto strojem pokusíte, tak rozhodně ne na teplém asfaltu. Tam se totiž ihned pozná rozdíl v intenzitě zanechané nežádoucí stopy.“
A proč firma GEOSAN dala přednost těžší variantě stroje před lehčími sousedy v řadě VH 850/AV 85 nebo VH 950/AV 95? „Na to je snadná odpověď,“ ihned odvětí pan Hubert. „Potřebovali jsme s jedním strojem zvládat široký rozsah prací na asfaltu.“ Nakonec pan Hubert dodává: „Se strojem VH 1150 nemáme problémy co se týče jeho spolehlivosti. Dále musím říci, že jsme rozhodně spokojeni se servisem, který nám poskytuje firma KOHÚT A SPOL.“ V České Republice je servis těžké hutnící techniky Ammann zajištěn prostřednictvím 3 autorizovaných servisních organizacích pokrývajících dohromady celé území.
Děkujeme za rozhovor a přejeme všem uživatelům válců Ammann úspěšnou sezonu 2006. Zároveň zveme všechny příznivce hutnících strojů z Nového Města nad Metují k návštěvě výstavní expozice stánku Ammann na veletrhu INTERMAT 2006 v Paříži.
Dvojice snímků ukazuje manévrovací schopnosti živičného válce AV 85-2. Obr. 1: rozšíření hutnící šířky až na 2973 mm tzv. krabím chodem. Obr. 2: maximální zatočení oběma běhouny umožní obtočit středové pole o průměru 2780 mm. Ostře zatáčet a netrhat hutněný povrch vyžaduje dělené běhouny, vnitřní polovina se zpomalí, vnější naopak zrychlí.
Autoři: Ing. Jiří Horák, Ing. Radek Remeš Zdroj: Stavební technika - článek: Asfaltové válce Ammann a práce s nimi
Další články – Asfaltové válce Ammann

Efektivní hutnění i ve stísněných podmínkách
FOTO | Ruční tandemový válec Ammann ARW S-65 nabízí snadné ovládání i v náročném terénu – ideální pro práce ve svazích, zatáčkách...
Akční cena na příkopové válce model 2024
AKCE | Výjimečná prodejní akce - Kampaň na příkopové válce ARR1575 od společnosti Ammann.
Testování válců v náročných podmínkách
Zásadní projekt výstavby silnic v České republice poskytl společnosti Ammann příležitost k testování několika válců v náročných po...
Ammann na veletrhu ARA 2025
VELETRH | Objevte jedinečné výhody vybraných výrobků společnosti Ammann, ktreré jsou zdůrazněny na veletrhu ARA v Las Vegas.
Průlom v řízení vedených válců
PŘEDSTAVENÍ | Nový vedený vibrační válec s řiditelným předním běhounem zlepšuje manévrovatelnost a přesnost hutnění, což vede k vy...
Elektrické hutnicí stroje pomáhají při práci v historickém centru
Ekologicky citlivé elektro stroje společnosti Ammann se dokonale osvědčily při práci na historickém centru v Novém Městě nad Metuj...
Výkonné hutnění, důkladná dokumentace
Do strojového parku rakouské společnosti Gänger GmbH přibyl tahačový válec Ammann ARS110, který kromě výkonného hutnění zvládá tak...
Terénní úpravy bez emisí
Skupina Ammann nastavuje své nové standardy při zhutňování např. pokud děláte terénní úpravy – díky účinným, snadno ovladatelným p...
Ammann může pomoci snížit uhlíkovou stopu
Akce v lomu Hillhead zahrnovala vnitřní a venkovní expozice, kde bylo předváděno nejnovější vybavení Ammann v reálném prostředí lo...
Německé město si vybralo válec Ammann
INFO | Severo-německé městečko Freital si pro své Technické služby vybralo tandemový vibrační válec Ammann ARX16-2.
Nový vedený válec s řiditelným běhounem
PŘEDSTAVENÍ | Nový vedený vibrační válec Ammann s označením ARW65-S je vybaven řiditelným (zatáčecím) předním běhounem.
Ammann podporuje zdravý životní styl
INFO | Lehká hutnící technika Ammann pomáhá stavět rekreační stezky- Saúdský projekt podporuje zdravý životní styl.
Válce Ammann pro renovaci silnic
JOB REPORT | Na německé stavbě, poblíž letiště Kolín nad Rýnem-Bonn, úspěšně prošel testem tandemový válec Ammann ARP 75 StV.
Kloubové vibrační válce Ammann na Novém Zélandu
INFO | Článek o tom, jak kloubem řízené vibrační válce Ammann jsou využívány při stavbách nejen na Novém Zélandu.
S elektroválcem ke klimatické neutralitě
INFO | Společnost Roelofs využívá elektrický vibrační válec Ammann eARX 26-2 na staveništi nejen pro pokládku dlažby ale také na a...
Válec Ammann posiluje přírodní trávník
INFO | Vibrační válec Ammann ARX 23.1 zhutní půdu, odstraňuje vzduchové kapsy a zvyšuje stabilitu kořenové struktury trávníku.
Příkopový válec řeší velký projekt bydlení
INFO | Příkopový válec Ammann pomáhá udržet tempo náročného projektu.
Válce Ammann v Indonésii
INFO | Tandemový válec Ammann ARX 40-2 byl nedávno použit na důležitých dálničních projektech v Karawangu.
První elektrický vibrační válec
PŘEDSTAVENÍ | Nový tandemový válec Ammann eARX 26-2 je vybaven plně elektrickým pohonem, který může fungovat až 18 hodin bez dobíj...