Tento článek pojednává o tom, co je Nijboer faktor neboli také česky foneticky: „Nijbojer koeficient“.
Protlačení běhounu do asfaltu
U silničních válců vyjadřuje Nijboer faktor tendenci protlačení běhounu do asfaltu. Bere se v úvahu šířka a průměr běhounu a statická síla tj. hmotnost na běhoun. Největší vliv má průměr běhounu. Výpočet je totiž podíl síly (kN) a součinu šířky a druhé mocniny průměru.
Empirickým zjišťováním se dospělo k hraniční hodnotě Nijboer faktoru 25. Tu by žádný válec neměl překročit. Optimální pásmo leží pod touto hranicí.
Malé tandemy do 4 t, aby měli účinnost, tak se této hranici blíží výrazně. Tandemy nad 7 tun se už pohybují kolem 20 a níž. Velké průměry 1,35 a větší u tandemových válců přes 13 tun zajišťují rovinatost, zde se optimální Nijboer pohybuje kolem 17.
V praxi vibrační válec, který má tedy vysoký Nijboer může vytvářet vlnu před běhounem, hůře zatáčí a při reverzu může vytvářet dolík.
Věříme, že jste v tomto článku dostali odpověď na otázku: Co je Nijboer faktor.
9/2010 - Ammann (autor: Ing. Jiří Horák)